|
Årets
skånska skola 2003 - Bäst i
klassen
|
|
- Bäst
i Klassen delas ut till den skånska
skola som genom sitt engage- mang för
elevernas bästa, lyckats skapa en
framtidsinriktad och positiv
inställning till studier. Den skola
som visat insikt i omvärldens
förändringar och nya
värderingar och vägt in dessa i
utbildningen.
- I
år går priset till den
skånska skola som på
bästa sätt visat prov på
konstruktivt ledarskap. Ledare som i tider
av knappa resurser förstått att
det finns en resurs som är viktigare
än alla andra på skolan
&endash; människorna, deras tankar
och ambitioner. Ledare som inte
låter ord som kris, problem och
bristande resurser ta över vardagen,
utan i stället fyller den med
engagemang, vilja, inspiration och
laganda.
|
-

|
- -
en satsning på
- skånsk
duglighet
|
|

 
|
- Jury
|
- Ulf
Adamsson, Adamsson
Kommunikation
- Birgitta
Ahltorp, psykologkonsulent
BAPS
- Mie
Jernbeck, journalist
- Janne
Linell, filmproducent
- Staffan
Magnusson, rektor,
Sandeplanskolan
- Monica
Rosberg, rektor,
Nyvångsskolan
- Inger
Ekholm-Svensson, rektor, Nils Fredrikssons
utbildning
- Elisabeth
Thott, gymnastiklärare
Sofielundsskolan
- Bo
Wigernäs, vd Sydsvenskan
- Marita
Szepanski, ordf Bäst i
Klassen
|
Prisutdelare
|
- Dan
Olofsson, Sigma AB
|
Priset
|
består
av en check på 100.000
kronor
|
Instiftare
|
- Pågen
AB, Sigma AB, Metso Minerales Holding AB,
Rune Andersson, Mellby
Gård.
|
Vinnare:
Malmö Borgarskola, Barbro Anderberg,
rektor.
|
|
- Juryns
motivering:
- Vem
leder de viktigaste
människorna i världen?
Vem leder utvecklingen i en tid
av knappa resurser? Vem
förstår att det finns
en oupptäckt resurs som
heter tankar och
ambitioner?
- Vem
skakar av sig ord som kris och
problem och ersätter dem med
ord som engagemang, vilja,
inspiration och laganda?
- Det
finns några som gör
det. Det finns skolor som visar
prov på det ledarskap vi
skulle vilja se lite varstans i
samhället? Som bygger
på det osvenska
synsättet att våga
vilja vara bäst. Och som med
okuvlig kraft därmed lyckas
vända en problemskola till
en mönsterskola. För
att visa oss andra att det inte
bara finns hopp om framtiden -
utan en framtid som inte bara
är möjlig, utan trolig.
- Priset
Bäst i klassen går i
år till en skola som visat
prov på egensinnighet,
envishet och engagemang,
både för sin personal
och för sina elever. Och som
gjort sig själv till en
förebild för alla andra
som inte nöjer sig med att
gnälla över tingens
tillstånd.
- Vinnare
är Borgarskolan med sin
rektor Barbro Anderberg.
- En
av världens viktigaste
ledare.
Klicka
på bilderna för att se
en
förstoring
|

|
|
Nominerade
|
|
- Glumslövs
skola, Monica Sandell,
rektor.
- Glumslövs
skola har en aktiv styrelse
bestående av både
föräldrar och personal.
Tillsammans med skolans rektor
och eldsjäl, Monica Sandell,
har man utformat visioner
för skolans utveckling och
framtid. Monica Sandell har med
stort engagemang, tydlighet,
öppenhet och samverkan med
föräldrar, personal och
elever lyckats förändra
en traditionell skola till vad
man kan se som framtidens skola.
Hon är ledaren som
står framför, men
också bakom sin personal
och har en öppen dialog med
såväl
föräldrar som elever.
Det har bland annat resulterat i
mindre klasstorlekar och ett
arbetssätt som stimulerar
varje elev på rätt
nivå, utan extra pengar
eller andra resurser.
-
-
- Malmö
Borgarskola, Barbro Anderberg,
rektor.
- För
ett tiotal år sedan var
Borgarskolan i Malmö
nedläggningshotad. I detta
läge fick Barbro Anderberg
tjänsten som rektor. Idag
är Borgarskolan en
mönsterskola dit lärare
såväl som elever
från när och
fjärran söker sig.
Under Barbro Anderbergs ledning
har skolan genomgått en
process med tydliga mål och
en stark vilja "att bli
bäst" och därmed
lyckats skapa resultat, ny
attraktionskraft och stolthet,
både hos lärare och
elever. Detta genom fyra i:n
&endash; internationalisering,
IT, idrott och inre miljö.
Man har samarbete och utbyte med
skolor i flera länder. Man
samarbetar också med Lunds
Universitet, Malmö
Högskola, olika företag
och idrottsklubbar i regionen.
Resultatet har blivit ett
helhjärtat engagemang
från alla parter och
framför allt trivsel och
goda studieresultat.
-
-
- Svensgårdsskolan,
Ödåkra, Lena Hansson,
skolledare.
- På
Svensgårdsskolan har man
infört ett kvalitetssystem
för att dokumentera
elevernas utveckling och
följa den. Tillgängligt
dagligen via Internet för
eleven, lärarna och
föräldrarna.
Målet är att öka
barnens medvetenhet om vilka
mål som bör
uppnås i skolan och att
lära dem att ta ett
större eget ansvar för
sitt lärande. Resultatet har
blivit ett tydligare ledarskap
på alla nivåer liksom
en delaktighet, ett
ansvarstagande och en medveten,
gemensam strävan mot
mål och visioner. Pedagoger
såväl som
föräldrar har
fått större insikt om
barnens individuella utveckling
och lättare kunnat
sätta upp mål som
stimulerar barnen till fortsatt
utveckling.
|
|
|
|